Språkolympiaden vinnare och finalisterna Franska Skolan 2022

Språkolympiaden vinnare och finalisterna Franska Skolan 2022

I år hade vi en stor framgång bland våra elever i tävlingen språkolympiad Franska 2022.

I kategorin modersmål vann Maeva  och i kategorin grundskolan gick Vibeke och Alexis till finalen och blev trea!

Stort grattis till alla 3 ! Vi är stolta över er !

 

Vainqueur et finalistes de la compétition ”Språkolympiad” français 2022 de Franska Skolan

Cette année, nous avons eu un grand succès auprès de nos élèves lors de la compétition « Språkolympiad 2022 ».

Dans la catégorie langue maternelle, Maeva a gagné de façon brillante sa catégorie. Vibeke et Alexis sont allés en finale à Malmö et ont terminé à une belle troisième place !

Félicitations à tous les 3 ! Nous sommes fiers de vous !

Vinnare av språkolympiad i kategori modersmål

 

Franska Skolan stod idag som mycket stolta vinnare i årets språkolympiad!

Maeva (8C) vann den stora finalen i franska i den rikstäckande språktävlingen språkolympiaden i kategori modersmål!

Enligt traditionen hålls finalen i Malmö, men i år genomfördes den via Zoom. Hon stod som en solklar vinnare och vi kan inte nog gratulera henne. Hon kommer hämta sitt pris den 1 april i Malmö tillsammans med våra två andra elever Vibeke (8C) och Alexis (8B) som ska tävla för att försöka ta hem pokalen i kategori grundskolan.

 

Stor eloge också till Juliana (8B) och Lilie (7A) som gick hela vägen till finalen.

Bravo till alla dessa elever som representerar vår skola på ett sånt fint sätt!

Vinnare av regionsfinalen Språkolympiad grundskolans kategori

Våra 2 elever Vibeke (8C) och Alexis (8B) vann regionsfinalen i franska i den rikstäckande språktävlingen Språkolympiad!
Nu är de kvalificerade till den stora finalen som kommer äga rum i Malmö den 1 april. Vi ser mycket fram emot denna dag och önskar dem ett stort lycka till !

Besök av Eric André

Spännande värdegrundsarbete med årskurs 4

Tack vare ett unikt samarbete med Ekebyhovs särskola har grundskoleelever i 4A och 4B haft möjligheten att träffa författaren till boken Judith och muppskolan. Boken skrevs av elever från särskolan som skulle berätta om fördomarna men också glädjen och framgången kopplade till att börja på särskolan.

Franska Skolans årskurs 4 elever ställde kloka och öppna frågor och kunde reflektera om hur ett mer inkluderande samhälle skapas redan på skolan. På ett respektfullt sätt och med genuint intresse visade elever sin kapacitet att möta olikheter.

Denice Sverla, rektor på Ekebyhovs särskola prisades för sitt arbete kring bokskrivandet. Bok var nominerad till Svenska Design Priset 2021.

Läs mer här:

Finalister 2021 | Skolledare21

Elever från grundsärskolan på Ekerö ger ut en bok – Ekerö kommun (ekero.se)

Stella skrev bok om att byta till särskola: Hade inga vänner förut – P4 Stockholm | Sveriges Radio

Mycket givande att kunna kombinera matte och franska.

Idag har årskurs 2 gymnasieelever debatterat i franskalektionen. Frågan var : ”Matematik finns överallt i samhället. Borde alla elever i Sverige läsa Naturvetenskapsprogrammet i framtiden?”. De hade bjudit en gäst! Hans, matematiklärare som talar franska, kunde reflektera med dem kring många aspekter kopplade till matematik: natur, klimat, pandemi, statistik, hjärnaktivitet, språk, teknologi och utveckling i Afrika… Mycket givande att kunna kombinera matte och franska.

Gymnasieelever läser prisbelönade samtida skönlitteratur

Årskurs 3 gymnasieelever har fått besök av Paul Kawaczk, en franskförfattare bosatt i Québec. Paul Kawaczks roman Ténèbre prisades med Prix Littéraire des collégiens du Québec 2021(d v s gymnasie- och student litterärt pris från Québec). Paul intervjuades av elever som var nyfikna om bokens tema: kolonialism, tortyr, litterärkreativitet och skrivandet. Härligt att återuppta vår tradition av besök i klassen!

Årskurs 2 elever hade läst och analyserat La Dernière fois que j’ai vu Adèle, romanen som fick Prix Folio des Lycéens 2020. Läsandet stimulerades av möjlighet att ställa frågor till författaren Astrid Éliard direkt på Teams. Hur skapades olika karaktärer, varifrån kom idén att berätta om en tonårig som inblandas i terroristattacker, hur struktureras en roman…? Spännande att föra ett samtal med bokens författare och lära sig om inspiration, Paris, terrorism och komplexa familjerelationer.

Årskurs 1 har också klarat litterära utmaningar: knappt tre månader in på första gymnasieterminen har de läst sin första roman på franska. Que sur toi se lamente le Tigre belönades med Prix Goncourt du Premier Roman 2021. Den handlar om hedersvåld och hot mot en ung kvinna i nuvarande Syd Irak, skriven i starkt och poetiskt språk av Emilienne Malfatto, en franskförfattare och journalist. Intressanta diskussioner och jämförelser mellan kultur, religion, samhälle och deras påverkan på ungdomar.

 

Brevväxling med utbyteskolan Lycée Marie Pila de Carpentras

Journée Internationale du Professeur de français 25 novembre 2021

Franska Skolan tillsammans med Franska institutet och Fransklärarföreningen bjöd in kollegor från hela Sverige för att fira Fransklärarens internationella dagen (25/11).

Syftet var att dela Franska Skolans vision och att inspireras av nya pedagogiska strategier under ett fortbildningspass led av Meryl Maussire, Språk- och utbildningsattaché på Institut français . Gästerna haft möjlighet att träffa före detta elever som har berättat hur de har använt språket i livet efter examen. Minglet öppnade möjligheter för kontakter och projekt framöver.

Ett levande nätverk av partners gör Franska Skolan ännu starkare.

Vive les professeurs de français !

I samarbete med Franska Skolans Alumni föreningen.

Två lärorika dagar av fortbildning för Franska Skolans fransklärare

Fortbildningen ordnades av Institut français de Suède i samarbete med Institut français de République Tchèque (Prag). Syftet var att utveckla strategier för att undervisa franska genom lek, spel och dynamiska aktiviteter . Många resurser testades i workshop format. Konkreta situationer diskuterades för att täcka alla nivåer, stadier, profiler. En mingel stund gav möjlighet att träffa lärare från hela Sverige.

En sådan fortbildning fungerar som ett utmärkt tillfälle att skaffa nya resurser och att få en bekräftelse att Franska Skolan står i spets, men många strategier som redan nu användas av skolans skickliga lärare. Att ständigt utvecklas språkinlärning är en av Franska Skolans ambitioner.

I samarbete med Institut français i Sverige och Institut français i Tjeckien