Interview sportif avec les élèves de la Franska Skolan de Stockholm

Missa inte intervjuerna med Amélie, William och Théo, elever i vår skola som kombinerar studier och idrott på hög nivå. Dessa intervjuer gjordes tack vare ett fint samarbete med Franska Institutet.

Språkolympiaden 2024

Gratulera

Som varje år har vi en stor en framgång bland våra elever i tävlingen språkolympiad Franska 2024.
I kategorin modersmål vann Alexander Daggfeldt 8C hela tävlingen.
Vi hade också några finalister:
Iris 8C, Violette 8A, Matilda 8C, Philippe 7C, Victor 8A, Mathilda 7A, André 7C, Peder 7C et Michaela 7A

Félicitations

Comme chaque année, nous rencontrons un grand succès auprès de nos élèves au concours de språkolympiad de la langue française 2024.
Dans la catégorie langue maternelle, Alexander Daggfeldt 8C a remporté haut la main le concours.
Nous avons également eu quelques finalistes :

Toutes nos félicitations !

Paris i årskurs 3 Gymnasiet

Skulle du vilja göra 2 veckors praktik i Paris? Skolan ordnar platser för de som vill. Praktiken är frivillig och görs i åk 3 gymnasiet.

Praktisera hos en florist, advokat, juvelerare eller bokhandel, förskola, restaurang eller affär. Eller varför inte på världens mest kända museum Louvren eller konstmuseet le Musée d’Orsay. Tack vare vårt mångåriga och breda kontaktnät med både svenska och franska företag finns det mycket att välja på.

Fördelar med att göra praktik utomlands:

• Erfarenhet av att arbeta i en fransk miljö
  • Använda dina språkkunskaper
  • Insikt i fransk kultur och vardagsliv på arbetsplatser
  • Möjligheter att knyta kontakter för framtiden

Du kan även välja att praktisera i Stockholm, gärna på arbetsplatser med fransk anknytning.

Utbyte med Lycée Marie Curie de Versailles

Internationalisering med Monaco

Franska Skolan strävar kontinuerligt efter internationalisering med andra länder. Vi har samarbetat med Lycée Albert 1er  för 12 år i rad.

Utbyten och Erasmus +

Att hålla tal och göra en bra picht som EU parlamentariker. Med Dinant och Lyon.

President Macron besök i Sverige

President Macron besök i Sverige. Några fransklärare inbjudna bland andra franskmedborgare till mottagningen

Nobelt besök

Franska skolan har även i år haft förmånen att få besök av en fransktalande (och i detta fall även svensktalande) nobelpristagare. Mme Anne L´Huillier, nobelpristagare i fysik höll ett mycket uppskattat föredrag inför vetgiriga elever i naturklasser och spetsfranska.

Fotograf: Ylva Frohm, skolkurator
samt Tess MK (N22a)

Från vänster

Johan von Gerber (rektor),  Johan Stenberg (styrelseordförande), Mme Anne L´Huillier (nobelpris

i fysik 2023) och M. Denis Ravaille (Proviseur du Lycée Français Saint Louis) samt M. Étienne de Gonneville (Frankrikes ambassadör)

Porträtt

Som traditionen bjuder avporträtteras de som varit rektorer på Franska skolan.

Nu har rektor nr tio i ordningen, Björn Kullgard, fått sitt porträtt avtäckt.

Porträttet har målats av bildlärare Jenny von Hueck och är placerat utanför personalrummet.

Fotografering gjordes av Ylva Frohm, skolkurator

Franska Skolans sommaravslutningar 2023

Dags för det efterlängtade sommarlovet!

Vilka ljuvliga avslutningar. Kransprydda förskoleelever (och lågstadie), åk 9 som avslutade sin grundskola och fullkomligt euforiska studenter,

som vissa gått på skolan i hela 13 år och nu gick ut från portarna för sista gången.

Unikt skicklige Peo orkestrerade som vanligt de skönsjungande eleverna med perfektion.

Inte ett enda öga torrt.

Franska Skolans avslutningar är helt magiska!

Glad Sommar tillönskar vi Eder alla!

Föräldraföreningens styrelse gm

Gullevi Ahrsjö ordförande