IT-ansvarig

Om oss:

Franska skolan är en svensk icke vinstdrivande friskola med anor från 1862. Vi följer svensk läroplan, undervisningen sker på svenska och eleverna läser franska från förskoleklass. Kunskaper i franska språket är inget krav på skolan men en fantastisk möjlighet för dig som trivs i en internationell miljö. Skolans värdegrund genomsyras av hjärta, hand och hjärna. Verksamheten omfattar 985 elever från grundskolans förskoleklass till gymnasiet, samt 120 medarbetare. Skolan ligger i centrala Stockholm vid S:t Johannes kyrka.

Ditt uppdrag:

Vill du ha en bred roll med varierade arbetsuppgifter? Är du en social person som brinner för service och trivs med att arbeta såväl strategiskt som operativt? Vill du arbeta med IT-support till elever och personal på en skola? Är du dessutom händig och praktiskt lagd samt beredd att rycka in där det behövs? Då ska du se hit! Franska Skolan söker nu en IT-ansvarig som vill skapa en välfungerande IT-miljö till våra elever och vår personal.

I rollen som IT-ansvarig ingår du i Franska skolans IT-serviceavdelning som består av två medarbetare. Hos oss får du möjlighet att bidra med din kompetens och utvecklas inom IT-området.

Som IT-ansvarig kommer du bland annat att ansvara för att lösa IT-relaterade problem, stötta användare och hantera IT-utrustning på skolan. Du kommer att ha ett nära samarbete med vaktmästeriet för installation samt säkerställa att skolans IT-kringutrustning fungerar korrekt (AV-utrustning, ventilationssystem, passagesystem).

Dina arbetsuppgifter kommer att variera över året och vara intensivare i samband med skolstart samt läsårsslut.

Exempel på arbetsuppgifter:

– Leda projekt för att förbättra IT-infrastrukturen

– Samarbeta med olika avdelningar för att identifiera tekniska behov och utveckla lösningar som möter dessa krav

– Förhandla och förvalta avtal med IT-leverantörer och externa supportbolag för att säkerställa kostnadseffektiva och högkvalitativa tjänster

– Utarbeta och övervaka IT-budgeten

– Skapa och underhålla image för operativsystem med hjälp av MDT och Autopilot

– Hantera och underhålla IT-utrustning på skolan

– Användarsupport för personal och elever

– Drift och underhåll av Hyper-V miljöer, OnPrem och Cloud-plattformar (Microsoft 365/Azure), samt Veeam för säkerhetskopiering

– Installera, konfigurera och underhålla nätverksutrustning, inklusive Aruba-switchar och WiFi-accesspunkter

– Konfigurera och underhålla Fortinet-brandväggar för att skydda mot externa hot

– Genomföra utbildningar inom cybersäkerhet för både personal och elever

Om dig:

Vi söker dig som trivs i en miljö som präglas av nära samarbete och högt tempo. Som person drivs du av att ta ansvar, komma med egna initiativ och ha har en naturlig förmåga att bemöta olika typer av människor.

Du är prestigelös, lyhörd och utvecklingsorienterad med ett stort tekniskt intresse.

Du ska vara bekväm med grundläggande hantering av klienter och servrar i en Microsoft hybridmiljö och har tidigare erfarenhet från någon eller några av Microsofts portaler, exempelvis M365 eller Azure.

Du har med största sannolikhet gjort enklare konfigurationer av nät, brandväggar och switchar.

Dokumenterade kunskaper som certifieringar inom Microsoft är meriterande.

Du har erfarenhet av att arbeta med informationssäkerhet och har en god uppfattning om dagens cyberhot.

Du har ett brinnande intresse för problemlösning och användarsupport och har ett serviceinriktat förhållningssätt.

Det är även meriterande om du har erfarenhet av IT i skola och förståelse för skolans verksamhet.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering on-site på Franska skolan i Stockholm.

Omfattning: 100%.

Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Välkommen in med din ansökan som ska bestå av:

Personligt brev

Vi tar emot ansökningar löpande.

Ansökan skickas till: guh@adm.franskaskolan.se

Övrig information:

Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Genom att sända din ansökan samtycker du till att Stiftelsen Franska Skolan behandlar, av dig lämnade personuppgifter, i syfte att genomföra en rekrytering. Du som sökande kan när som helst återkalla detta samtycke till behandling av personuppgifter. Den sökande har också rätt att en gång per år efter skriftlig ansökan få besked om vilka personuppgifter som företaget behandlar och hur. Den sökande har vidare rätt att begära att eventuella felaktigheter i personuppgifterna korrigeras.