Språkolympiaden

Varje år går tävlingen Språkolympiaden av stapeln där grund- och gymnasieskolor från hela Sverige besvarar frågor om språk och kultur.
Efter att först ha kvalificerat sig online till delfinalen i Katedralskolan i Uppsala den 11 mars kunde våra elever i spets åk 7 lämna även denna deltävling som vinnare i kategorin franska i grundskolan. Med stor stolthet fick vi se klassens representanter Felicia Olovsson och Runa Gordon Achour vinna entusiastiskt påhejade av klasskamrater och ansvariga språklärare.
Nästa utmaning är riksfinalen den fredagen den 8 april i Malmö! Bravo och ett mycket stort lycka till!

Chaque année, le tournoi de langues ”Språkolympiaden” met en compétition des élèves de collèges et de lycées de toute la Suède sur des questions de langue et de culture.
Après s’être qualifiée pour les épreuves régionalese, la classe de 7ème Spets a remporté la compétition régionale organisée à Katedralskolan, Uppsala, le vendredi 11 mars. Felicia Olovsson et Runa Gordon Achour, représentant leurs camarades, ont assuré la victoire de Franska Skolan dans la catégorie « Franska ». Bravo à Felicia et Runa pour leur performance et bravo à toute la classe pour les encouragements dans la salle !
Le prochain rendez-vous : la finale nationale à Malmö, le 7 avril 2016.

Språkolympiaden 2016 Image 3

Språkolympiaden 2016 Image 4