Spännande värdegrundsarbete med årskurs 4

Tack vare ett unikt samarbete med Ekebyhovs särskola har grundskoleelever i 4A och 4B haft möjligheten att träffa författaren till boken Judith och muppskolan. Boken skrevs av elever från särskolan som skulle berätta om fördomarna men också glädjen och framgången kopplade till att börja på särskolan.

Franska Skolans årskurs 4 elever ställde kloka och öppna frågor och kunde reflektera om hur ett mer inkluderande samhälle skapas redan på skolan. På ett respektfullt sätt och med genuint intresse visade elever sin kapacitet att möta olikheter.

Denice Sverla, rektor på Ekebyhovs särskola prisades för sitt arbete kring bokskrivandet. Bok var nominerad till Svenska Design Priset 2021.

Läs mer här:

Finalister 2021 | Skolledare21

Elever från grundsärskolan på Ekerö ger ut en bok – Ekerö kommun (ekero.se)

Stella skrev bok om att byta till särskola: Hade inga vänner förut – P4 Stockholm | Sveriges Radio