”S’adapter” – att anpassa sig: författarträff med Clara Dupond-Monod för G3 elever

Onsdag den 15/3 hade ca 40 gymnasieelever i årskurs 3 möjlighet att träffa prisbelönade Clara Dupond-Monod, som kom till Stockholms Universitet för att diskutera sin bok “S’adapter” med studenter. I Frankrike har den fått Femina-priset, Landerneau-läsarpriset och Goncourt des Lycéens-priset. I Sverige tilldelades den Prix littéraire des professeurs de français 2022 och Choix de l’Alliance française de Stockholm 2022.

Boken är på samma gång rörande, känslig och rolig och handlar om hur en familj anpassar sig till det yngsta syskonets funktionsnedsättning.

Under tillfället kunde våra gymnasieelever reflektera över olikheter och förändringar som kräver anpassningar: vad betyder ”anpassa sig”? Hur reagerar man till nya, ibland allvarliga situationer? Acceptans, solidaritet och respekt var nyckelord som nämndes och skapade intressanta funderingar för unga vuxna som snart upptäcker nya vägar.

En mycket lärorik diskussion bland författarinnan och elever visade skönlitteraturs relevans i kollektiva samt individuella reflektioner. Elevernas färdigheter i franska möjliggjorde samtalet som hittills inte finns på svenska (– men snart blir det) : vilken tur!

I samarbete med Institut français och Stockholms universitet.