L’Autre moitié du songe : ett poetiskt samarbete

Alicia Gallienne var en ung fransk poet som skrev hundratals dikter innan hon gick bort 1990 av en ärftlig sjukdom, bara 20 år gammal. Hennes dikter förvarades i familjens arkiv i nästan trettio år, lika lång tid som det tog för hennes kusin Guillaume Gallienne att bli skådespelare och medlem av Comédie Française, och att med hjälp av redaktören Sophie Nauleau få detta fantastiska verk publicerat (L’Autre moitié du songe m’appartient, utgiven 2020 av Gallimard).

Inspirerade av Alicias dikter, som brinner med liv och hopp och kan läsas som levande ljus i mörkret, har Franska Skolans elever (Lg-, M-, Högstadier, Gymnasium) skrivit hundratals dikter. Varje dikt var tänkt som ett löv på ett ”poesiträd” som var en del av föreställningen på National Museum den 4 december. Att skriva kreativt och personligt lär sig vara ett lärorikt sätt att utveckla språket och kommunikation.

L’Autre moitié du songe… – YouTube