Gymnasieelever läser litteratur från Québec

Varje år läser en grupp av G2 elever ett urval av fem romaner från Québec och deltar i ”Le Prix Littéraire des Collégiens du Québec”. De väljer deras favorit och förklarar deras val till representanter av Association Internationale des Etudes Québécoises (AIEQ) som kontaktar dem via Skype på Kanadas ambassad i Stockholm. En chans för eleverna att besöka en annan del av den fransktalande världen.

I år valde våra elever ”Royal” av Jean-Philippe Guérard, en roman som handlar om en students ambition och desperat vilja att prestera på högsta nivå, vilket innebär olika konflikter men följer också en resa ur personliga utmaningar. Vår grupp tyckte att temat var relevant och värt en diskussion precis när de själva håller på att fortsätta sina studier på högskolan.

Vi har redan planerat att träffa Jean-Philippe Guérard när han besöker Sverige nästa läsår.

I samarbete med SU, Département des études romanes et classiques, AIEQ, och Kanadas ambassad.