Gymnasieelever deltar i Hederslegionens jubileum på Frankrikes ambassad

Elever i franska steg 6 har tillsammans med förstelärare Anne-Karine Lescarmontier arbetat med ett projekt där de skrev texter inspirerade av individer som har fått Hederslegionen ”la Légion d’honneur”. Genom att beskriva och förklara vilka egenskaper som var framträdande i de berömdas framgång och succé skulle eleverna analysera hur den yngre generation kan finna inspiration till att sträva efter att nå liknande mål framöver.

Under Jubileumsceremoni för medlemmar av den franska Hederslegionen närvarade också studenterna på det franska residenset i Stockholm för att fira jubileet. Tre av gymnasieelever höll tal om tre av de personer som fått motta utmärkelsen under det senaste århundradet: den svenska prästen och botanikern Lars Levi Laestadius, upptäcktsresanden Paul-Emile Victor och advokaten och aktivisten Gisèle Halimi.

Alla tre fick diplom och gruppen belönades med ett pris. Un grand honneur!

I samarbete med Frankrikes ambassad i Sverige et la Société des Membres de la Légion d’Honneur.