Besök från Barcelona

I vintras fick vi veta att vi skulle få besök av en skola i Barcelona och plötsligt var all planering igång. Eleverna som läser spanska i årskurs nio bytte mail och olika sociala medier. Vi planerade för olika studiebesök där våra elever kunde uttrycka en del guidning på spanska.

Escola Mestral en välrenommerad skola från Barcelona i Spanien skulle besöka oss i slutet av mars. En skolklass på 34 elever och tre lärare.

Det var mycket spänt hos eleverna innan det första mötet, i början var det svårt att bryta den språkliga barriären, men efter enträgna försök från oss lärare och från eleverna så lyckades de skapa ett intresse för fortsatt kontakt.

Tillsamman har vi besökt Skansen, Moderna museet, Vasamuseet, Gamla stan och de har även besökt skolan där våra lärare tog väl emot eleverna från Barcelona.

I skolan fick de gå med sin brevvän och besöka lektioner tillsammans. De fick ha hemkunskap, bild, syslöjd och gymnastik. Det var ett mycket uppskattat moment, speciellt intressant är det med slöjd och hemkunskap eftersom det ej finns i spanska skolors studieplan.  De svenska eleverna visade stolt sin skola.

Skolan från Barcelona är tvåspråkig, dvs att alla elever talar både katalanska och spanska vilket har ökat förståelsen för våra elever. Våra elever läser både spanska och franska och kunde till viss del förstå katalanska. De spanska eleverna hade svårare med svenska men fick träna sin engelska.

Vi hoppas på en fortsatt kontakt som vi kommer att främja i klassrummet genom mer kontakt per mail, eller video.

Bästa hälsningar från spanskinstitutionen.