Lilian Thuram i Franska Skolan

Lilian Thuram har haft en framgångsrik karriär som fotbollsspelare: världmästare 1998, Europamästare 2000 . År 2008 skapade han Lilian Thuram Foundation – Utbildning mot rasism. Eleverna i Gy2C har översatt kapitel i boken Min svarta stjärnor på svenska. I denna bok, har Lilian Thuram ett galleri med porträtt av svarta personligheter som spelade en roll i historien.

Lilian Thuram a connu une carrière prestigieuse de footballeur international : champion du monde en 1998, champion d’Europe en 2000. En 2008 il a créé la Fondation Lilian Thuram – Éducation contre le racisme. Les lycéens de Gy2C ont traduit des chapitres du livre Mes étoiles noires en suédois. Dans cet ouvrage, Lilian Thuram présente une galerie de portraits de personnalités noires ayant joué un rôle dans l’histoire.

bild_opt

thuram article