Gymnasieelever avslöjar deras favorit bok från Québec

Årskurs 2 gymnasielever som läser avancerad franska var på besök på Kanadas ambassad onsdag den 29 maj för att avslöja vilken av de fem böcker som de läst tillsammans var deras favorit. De kunde samtala med Suzie Beaulieu och Chantal Houdet, samordnare av Prix Littéraire des Collégiens du Québec, tack vare en Skype konferens som ambassaden hade arrangerat. Vinnaren av Prix littéraire des collégiens du Québec 2019 var, enligt gruppen FR G2 C, ”Les villes de papier”, av Dominique Fortier (Alto), en poetisk och filosofisk vandring genom amerikanska poeten Emily Dickinsons värld, inspiration och drömmar.

Vi ser fram emot Dominique Fortiers besök nästa termin – traditionen är att vinnaren erbjuds av Romanska och klassiska institutionen på Stockholm Universitet. Då kan läsaren och författaren träffa varandra i verkligheten. A suivre…

I samarbete med SU, Association Internationale des Etudes Québécoises och Kanadas ambassad (AIEQ).