FJÄLLUTBILDNINGIDROTT OCH HÄLSA 2

Som en obligatorisk del av tillvalskursen Idrott och hälsa 2 genomför eleverna i årskurs 3 på gymnasiet en tre dygn lång fjällutbildning i Helagsområdet. Utbildningen består av resa med abonnerad buss till Ljungdalen med start onsdag kväll. Tidigt torsdag morgon kommer vi fram till Ljungdalen/Kläppen där vägen tar slut och vi inleder utbildningens aktiva del med vandringen till Helags Fjällstation där man också övernattar i tält. Dag 2, fredag, genomför man bestigning av berget Helags som med sina 1797 meter förutom den ansenliga höjden ståtar med Sveriges sydligaste glaciär och åter vid fjällstationen övernattar man på nytt. Dag 3, lördag, är det tidig vandring tillbaka till Kläppen/Ljungdalen där bussen väntar för vidare transport till Stockholm som man ankommer på kvällen då utbildningen avslutas.

Eleverna har olika arbetsuppgifter i förberedelsearbetet, genomförandet och efterarbetet och en grupp arbetar med dokumentation. Fjolårets elevgrupp med ansvar för detta bestod av Saga von Berens, Nina Farokhi och Gustav Danier Wetterfors som genomförde den uppgiften genom att ta foton samt göra en film som spände över hela aktiviteten från förberedelse- till efterarbetet. I bifogad fil hittar ni filmen som förhoppningsvis innebär lite inspiration för alla i höstmörkret och även kan vara en viktig informationskälla för eleverna som läser kursen det här läsåret eller för de som har intresse av att göra det i framtiden.

//Jonas