Angående gymnasieintaget/reservintaget läsår 18/19

Till vår stora glädje är det även i år ett stort intresse för Franska Skolans Gymnasium och vår reservlista är lång. För att underlätta för alla berörda så har vi bestämt följande gång när det gäller reservantagningen.

Fram till den 14 augusti sköter Gymnasieantagningen reservlistorna för vår skola. Du kan följa din egen reservplacering med hjälp av dina inloggningsuppgifter på gyantagningen.se

Från och med den 14 augusti och fram till och med den 29 augusti tar vi över Gymnasieantagningens reservlista och följer den strikt. När det blir en ledig plats så ringer vi till den elev som står först på tur via de kontaktuppgifter som finns på listan dvs. de kontaktuppgifter som eleven tidigare lagt upp på sin sida på gyantagningen.se.

Observera att om vi inte lyckas nå den elev som står på tur – på grund av bristfälliga kontaktuppgifter – så kontaktar vi den elev som står näst på tur osv. Det är alltså mycket viktigt att aktuellt telefonnummer finns med på reservlistan. I annat fall riskerar du att förlora ditt erbjudande om en gymnasieplats som då går till den elev som står efter dig på reservlistan

Vill du försäkra dig om att vi har alla de kontaktuppgifter vi behöver för att nå dig på ett snabbt och enkelt sätt, så skicka gärna ett mejl med aktuella mobilnummer, namn, personnummer och sökt program till bitr rektor Therese Bénèzeth therese.benezeth@adm.franskaskolan.se.

Från och med den 29 augusti upprättar vi en ny reservlista. De elever som sedan tidigare funnits med på Gymnasieantagningens lista och vill kvarstå som reserv på vår nya reservlista måste höra av sig till oss via mejl. Sådana elever, liksom nya reserver som hör av sig, utgör underlag för en ny lista som biträdande rektor upprättar. Rangordning av elever på den listan görs efter en individuell bedömning såsom betyg, språkval och särskilda skäl som vi bedömer som betydelsefulla tex medicinska- och sociala skäl.

Vill du finnas med på den nya reservlistan så mejla namn, personnummer, kontaktuppgifter, kopia på betyg och vilken skolplacering du för tillfället har till bitr rektor Therese Bénèzeth för gymnasiet.

Med vänlig hälsning/ skolledningen